Den stora kritiken mot svensk poesi är att den är näst intill obegriplig. Hur ska den breda massan kunna gilla något som inte ens är skrivet för att bli förstått? Samtidigt är ju en del av lyrikens innersta väsen att sätta ord på de jobbiga känslor och tankar människor brottas med, och då behövs kanske ett uttryck utöver det vanliga.

När GPs kritiker väljer årets bästa böcker 2018 finns en och annan diktbok med på listan. Det är många poesiböcker som förblir relativt okända då det inte finns ett köptryck. Man brukar säga att en diktbok är en succé om den säljer i 200 exemplar. Det här kan jämföras med de 800 exemplar en nyutgiven författare brukar sälja första gången.

Överlag svårt att leva på författarskap

Poesimarknaden i Sverige har alltid varit svårflörtad. Men i själva verket är det överlag svårt att leva på sitt författarskap. I Tidningen Skrivas reportage med Svenska författarförbundets ordförande Mats Söderlund tjänar genomsnittsförfattaren 120 000 kronor om året. Det är bara en handfull av medlemmarna i författarförbundet som faktiskt kan leva på sitt skrivande. De allra flesta måste ha ett jobb till och hamnar då på en medelinkomst på 210 000 kronor om året. För att överleva som författare utan att ta ett till jobb behöver man antingen redan ha gott om besparingar alternativt vinna på online casinos som duelz.online. Söderlund konstaterar att man inte blir rik på att vara författare – och då är det ännu svårare att vara poet i Sverige.

Egenutgivning av poesiböcker kan vara en lösning

Det är inte kört för svenska poeter. Tvärtom! Marknaden för poeter har aldrig varit mer gynnsam. Med enkla former för egenutgivning och marknadsföring är det billigare än någonsin att distribuera sin bok. I stället för att ge bokförlaget det mesta av förtjänsten kan man nu få hela vinsten själv. Genom att aktivt nätverka på Facebook och Instagram kan man göra nästan gratis reklam för diktverket. Utmaningen ligger snarare i att hitta ett ämne som berör och att göra det unikt.